Første dagen i ett nytt år

Jeg sitter her å reflekterer 1 januar, må smake litt på det... Hvor har 2013 blitt av ? Når man blir eldre så går tiden raskere, eller kanskje alle lever i et raskere tempo enn tidligere.....Hva vet jeg? Det jeg vet er at 2013 ble et år som endret vårt liv. Fra å være mormor til Maya født desember 2010, ble jeg 10 juni mormor til Emil, Thea, Sophia og Trym. Firlingene kom til verden på Ullevål, og mormor var heldig som fikk være med den store dagen. 

Det har vært en spennende reise fra datter ringte 1 mars og sa "det blir ikke tvillinger" (jeg hadde hele tiden sagt jeg trodde hun skulle ha flere), nei vel var mitt svar, da sa datter " vi skal ha firlinger". Jeg nekta, trodde ikke noe på henne, og ba henne om å slutte å tulle. Ble skikkelig irritert på henne, og sa nå får du prate med min Kjære for jeg gidder ikke å prate mer med deg. Det tok ikke lang tid før jeg ringte opp igjen. Når både datter og svigersønn begynte å forklarer og jeg fikk svar på en del spørsmål, begynte det så vidt å gå opp for meg. 

Vi viste at de skulle på ultralyd, og i stede for bare å sitte å vente på telefon, tok vi oss en tur på ski. Etterhvert ble jeg så urolig og måtte tilbake til hytta for å se om hun hadde ringt min telefon, eller prøvd å få tak i meg. Jeg trodde noe var veldig galt siden det hadde gått så lang tid uten at de hadde ringt. Skjønner jo det i ettertid, det var flere som måtte sjekke om det var korrekt. I 45 min trodde de at de skulle ha 3, det var en som skulle ta en ekstra kontroll som fant nr 4. 

Den dagen ble det en tur til på ski, bildene under er tatt kort tid etter at jeg fikk beskjed at jeg skulle bli mormor til fire.

  

Så var det bare å vente, det ble en tøff påkjenning, og så klart aller mest for min datter. Det var mye som kunne gå galt. Hun ble innlagt Rikshospitalet i begynnelsen av april, fire måneder før ordinær termin. Når jeg ble mormor til Maya, fikk jeg igang mormor shopping genet, det fikk jeg ikke denne gangen. Det var så vanskelig å begynne å tenke på å kjøpe til fire, ville alle klare seg eller......Det var mange tanker, jeg prøvde hele tiden å være optimistisk og positiv, men samtidig måtte jeg også være realistisk. 

Det var deilig den dagen de kom til verden, de var små, mye mindre enn hva jeg har forholdt meg til før, de var fra 1250 - 1541 gram. Vi fikk rask tilbakemelding at alt så bra ut, og vi fikk også hilse på de noen timer senere på dagen. Jeg har skrevet mer i et tidligere innlegg som jeg kalte; Mormor til 5 

Dette året har fått meg til å tenke mye, veldig mye, og jeg har også skrevet en del for å få ting ut av systemet. Har skrevet om rikdom, kunne  like gjerne vært skrevet livskvalitet. Har skrevet om janteloven / misunnelse, på grunn av mye rart som dukker opp av kommentarer. Jeg har funnet ut misunnelse er noe dritt.......og at svartmaling / mobbing på nett anonymt er legalt i landet vårt, og at det har blitt en ukultur. Jeg har skrevet om psykisk helse, og annet som interesserer meg. 

Det er mange temaer som opptar meg, og som jeg velger å skrive om. Det meste dreier seg hverdagen, og mye av det jeg skriver er ikke interessant for ander enn de som kjenner oss. Andre temaer kan derimot fenge mer, og kan gjelde for mange. Så klart blir det jo en del om barnebarna, og det blir mye bilder i stort sett alle innleggene, da jeg er veldig glad i å ta bilder. 

Dette året begynte med at vi avsluttet en lange periode på hytta. Vi har hatt besøk av datter med familie, og av gutta våre. Ei venninne av datter og hennes to barn og var på hytta noen dager. Et vennepar, som vi setter veldig stor pris på, kom oppover for å feire nyttårsaften sammen med oss. Dette har vært en fantastisk jul, en flott avslutting på året som har godt, og en flott start på det nye året :) 

I dag har jeg pakket opp og begynt å vaske vintertøy, i morgen skal jeg på jobb, og fredag går turen til sydligere strøk. Vi skal på 14 dagers ferie til Amadores, favorittplassen vår på Gran Canaria. Vi har de senere årene reist i november, det gikk ikke denne gangen så vi utsatte turen til januar, noe jeg ikke angrer på nå. 

 
Håper på denne utsikten fra 3. januar. 

Vi skriver 1 januar, og det er alltid spennende med et nytt år :)  Tenker ofte helt på begynnelsen av et år.....Hva skal dette året bringe da mon tro? Noen ganger vet man tidlig hva som skal skje, fødsler, jubileer, med mer, andre ganger dukker det opp utfordringer vi ikke vet hvordan vi skal takle. Det er vel det som er å være menneske, vi vet ikke hva som skjer i fremtiden og vi vet ikke hvordan vi kommer til å takle det vi utsettes for. Det jeg har erfart i 2013 er at det er mennesker i min nærhet som trår støttende til når det er behov, og jeg vet at sånn er det for de fleste av oss. Møter vi utfordringer, møter vi kriser opplever vi sorg, ikke vær redd for å bruk mennesker som betyr noe for deg, de fleste ønsker å hjelpe til, og det blir ofte veldig, veldig bra. Du må bare være tøff nok til å be om hjelp. 

Da ønsker jeg deg et riktig godt nytt år :) Håper du har en del å se frem til i dette året. Håper dine ønsker og dine drømmer for dette året blir innfridd :) Håper du har menneske i din nærhet som vil deg vel, og som bryr seg om deg. Ta med deg inn i det nye året.......Det er bare du som kan gjøre endringer i ditt liv, hvis det er noe du ikke er fornøyd med. 

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.