Hersonisoss, Kreta 29.05 til 05.06.14

Min Kjære og jeg dro til Kreta i slutten av mai, det ble en flott tur selv om været ikke var det beste. Det var varmt, bortsett fra en dag, det var overskyet mye at tiden og noe regn et par dager. Været får man ikke gjort noe med, da finner vi på noe annet enn å ligge på solsenga. Siden det ikke var mye solseng vær, ble vi brukbart kjent i området i nærheten av hotellet. Vi var på noen turer til de tre små landsbyene på oversiden av Hersonissos, og flere ganger fra hotellet og langs vannet i begge retninger. Vi satt lenge til lunsj så godt som hver dag, og det var veldig hyggelig det også :)

Vi dro med Ving, jeg har vært i Hersoissos en gang før, på samme hotell. Orion er et lite familiedrevet leilighetshotell. Det er veldig koselig og ligger fint til, nesten i utkanten av Hersonissos. Det ligger ned mot vannet, og bort fra mesteparten av det som er av støy. Vi pratet med et av de andre parene som var på dette hotellet for x antall ganger, de har vært på Orion i 15 år. Alt vi lurte på kunne vi spørre dem om, og det var spennende å høre hvordan utviklingen har vært i Hersonissos de 30 årene de har feriert der. Vi fikk også hilst på hun som jobber på hotellet, hun kjente meg igjen selv om det var ca 9 måneder siden jeg var der. Hun er så trivelig, serviceminded og alltid blid :) En dag vi satt på terrassen kom eieren av hotellet og vi fikk hilse på henne også. Vi følte oss veldig velkommen, og kommer til å velge samme hotell igjen om turen går til Hersonissos.

Noen bilder fra hotellet og området i nærheten

Vi spiste på flere steder, og var fornøyd stort sett hvor hen vi spiste. Vi var innom Porto Greco nesten hver dag, her spiste vi lunsj, middag eller vi var innom for å ta litt å drikke. Det er spisestedet som ligger nærmest hotellet, her er fin utsikt, god service og veldig god mat :) Marina som er bortover mot havna, var veldig bra det også, her spiste vi flere ganger. En av servitøren pratet en del norsk og vi fikk opplæring i gresk av dem :) No name er helt ok, og ligger i nærheten av hotellet på oversiden ved hovedveien. I småbyene over Hersonissos spiste vi lunsj på Mythos og middag på Ariadni, god mat begge steder. Begge lå i den første av tre små landsbyer vi kom til når vi gikk fra hotellet.

Porto Greco

Marina og No name

Mythos og Ariadni

Det er mye spennende å kikke på, masse flotte bygninger og mange flotte farger :) Det er en deilig atmosfære på oversiden av Hersonissos, og jeg anbefaler alle å ta turen til en av de tre landsbyene eller som vi gjorde turer til alle tre. Den som er nærmest hotellet tar ca 15 min å gå til, den lengst vekk tar ca 35 min, og det er det absolutt verdt :)

Alle bildene er fra de tre små landsbyene på oversiden av Hersonissos

I Hersonissos kan du velg om du vil gå langs hovedveien eller langs vannet, det er så mange koselige steder å sette seg å ta noe å drikke eller å spise langs hele veien fra hotellet til havna når en går langs vannet.Området rundt havna er veldig koselig, her ligger kapellet på toppen rett over havna.

I Hersonissos og området rundt kan du velge om du vil ligge på stranden, klipper, langs basseng eller sitte ved puber/ barer som er langs vannet. Det er solsenger de fleste steder for de som ønsker det, og det fines utallige muligheter. Vi synes det er greit å ligge på solsenger på klippene i nærheten av hotellet, er det varmt så lufter det alltid litt mer på klippene.

Du kan shoppe i Hersonissos, det er butikker overalt, mye er billig og mye er bra :) Oljer og krydder tar jeg med hjem, det finnes utallige utvalg av det, og av såper, kremer, svamper og mye mye mer. Jeg kjøpte et flott skjerf som ikke var så dyrt, og angret i ettertid på at jeg ikke kjøpte flere. Jeg syntes det var mye flott sommer tøy i mange av butikkene, her er noe for en hver smak :)

I Hersonissos er det party om du ønsker, det er full fart fra sent på kvelden til tidlig morgen. Når vi var her denne gangen var det mange unge nederlendere og tyskere som var i party stemning. For oss gjorde ikke det noe, de gikk stort sett ut når vi gikk tilbake til hotellet. I sesongen er Hersonissos et festested for unge mennesker og det er puber, barer, diskotek og nattklubber over alt, og mye for en hver smak. På Porto Greco hvor vi var flere kvelder, var det levende musikk en kveld og det var veldig bra :) Ellers var det stille og fredelig her, så det gikk an å sitte å kose seg og prate.

Bildene er fra havna mot hotellet og fra et stykke på bortsiden av hotellet mot havna.

Det ble en fin uke, og et deilig avbrekk i hverdagen :) Om været ikke var det beste, så gjør ikke det noe, det var godt og varmt og vi kosa oss masse :) Vi liker å gå turer, sitte å se på livet og oppleve nye steder, noe vi fikk gjort mye denne gangen. Håper det ikke blir så lenge til vi klarer å få til en ny tur, og vi drar gjerne tilbake til Hersonissos :)

Jeg har skrevet to innlegg tidligere, Turen går til Hersonissos, Kreta og Ferietur til Kreta 29.08 til 05.09.13