København 14.08 til 17.08.14

Ny tur til København :) Vi ( et venne par, min Kjære og jeg) kjørte denne gangen også, og brukte rett under ni timer hjemmefra til vi var på hotellet. Da hadde vi stått i kø i Horten, så det gikk bort noe tid der, og så hadde vi to stopp på veien. Det går raskere å kjøre for hver gang det er stort sett fire felt fra Moss til København, bare en liten strekning som henger igjen med to felt.

Vi stoppet å spiste lunsj før Gøteborg på Laxbutiken, E6 Ljungskile. I fjor stoppet vi på Laxbutiken i Heberg, som ligger mellom Malmø og Gøteborg. Her der det nydelig mat, som kan anbefales, hvis du liker fisk :)

Denne gang som sist valgte vi å bestille hotell gjennom hotel.com, og det ble samme hotell som i fjor. Richmond er et helt greit hotell, begynner å bli noe slitt, spesielt badet. Frokosten var grei, men ikke over seg. Beliggenheten er den jeg liker best, det er i nærheten av Axeltorv, Tivoli og Ørstedsparken.

Utsikt fra hotellrommet

Ørstedsparken

Etter å ha sjekket inn på hotellet gikk vi mot Rådhusplassen for å ta oss en øl og etterhvert noe å spise. Det er byggeprosjekter i nærheten av Axeltorg og Rådhusplassen. Vi valgte å sette oss i nærheten av Rådhusplassen/ Tivoli, og ble i området til vi gikk tilbake til hotellet.

Fredag ble vi enige å prøve en sightseeing tur, vi kjøpte billett for to døgn på Hop on - Hop off , buss og båt. I fjor gikk vi rundt i København og var innom flere parker, på Amalienborg slott og Carlsberg. Her kan du lese fra i fjor; København 15 til 18. juli . I år ville vi derfor gjøre noe annet, her er en side det er lurt å ta en titt på , VisitCopenhagen

Hopp on - hopp off kan anbefales. Vi fikk tips om flere steder hvor vi ønsker å gå til en annen gang. Vi fikk informasjon om plasser, bygninger,og en del historie, og det var spennende :)

Vi hoppet av i Nyhavn etter å ha vært med både buss og båt, det begynte å nærme seg lunsjtid. I Nyhavn var det som vanlig masse mennesker og mye liv, her tok vi en øl før vi gikk videre. Vi gikk for å finne en smørbrød restaurant, men ble i stede enig om å finne Det lille Apotek. Når vi kom dit, fikk vi samme bord som i fjor, det var jo litt moro da :)

Her er det nydelig mat, og veldig hyggelig atmosfære :) Har vært her flere ganger og kommer helt klart til å spise der igjen. Har hørt at det lønner seg å bestille bord, og spesielt lørdag, en gang opplevd vi å ikke få bord, selv om vi bare var to. De er et veldig populært sted, og alltid mange norske gjester.

Det lille Apotek ligger i nærheten av Rundetårn, i Store Kannikestrade 15.

Etter å ha tatt en liten lur på hotellet gikk vi ut, først for å ta en kaffekopp. Kelneren på Axeltog trodde ikke sine egne ører da fire voksne norske kun skulle ha kaffe nærmer kl 18. Vi ble sittende der og bestilte etterhvert også ett glass øl/ vin. Da sa kelneren, at hadde vi ikke gjort det hadde han bedt om å få autografen vår ;)

Til kvelden hadde vi hadde bestemt oss for pizza, og har vår favoritt, Ristorante Italiano, i Fiolstræde 2. Denne restauranten ligger fra Rådhusplassen, nedover strøget. Rett etter The Irish Rover, ta til venstre gjennom Jorcks passage, så ligger den på høyre side. Kan anbefales, vi har vært her mange ganger, god stemning, bra service og nydelig pizza :)

På vei tilbake til hotellet fikk vi med oss fyrverkeriet fra Tivoli.

Lørdag ble vi enige om å komme oss tidligere på farten enn dagen før, det var lettere å planlegge når vi hadde kart og buss/ båt tidene. Målet for dagen var Fristaden Christiania, og en tur ut mot operaen. I Christiania er det ikke lov å ta bilder. Det var spesielt å være der, og spesielt å se at det blir solgt rusmidler åpent, bare dekt bak et lite kamuflasjenett. Vet egentlig ikke hva jeg syntes om dette, den gangen Fristaden ble opprettet hadde det sikkert en misjon, men om det har det nå......usikker. For noen er det sikkert greit å få lov til å få være i fred, men......det må jo bli litt av hvert der også.

Ute fra Christiania gikk vi i retning mot operaen, gikk etterhvert mot Experimentarium for å se hva det var der ute.

I bygningen hvor det står Papirøen, hadde vi tenkt å finne et sted å ta en kaffekopp. Her ble vi overrasket, så morsomt konsept, og så fint å bare ha havnet her uten å vite noe om dette. Copenhagen Street food åpnet i april i år. Jeg anbefaler et besøk  hit når du er i København, jeg skal helt klart tilbake :) De har også en FB side

Vi gikk fra Papirøen i retning mot Operaen, men fant ut at vi heller skulle ta buss ut dit. Det ble en stund å vente, så når vi endelig hoppet på bussen valgte vi å ikke gå av på operaen. Vi får ha det tilgode til en annen gang.

Vi tok bussen tilbake til Axeltorg, hvor vi spiste lunsj på Jensens´s bøfhus. Her har vi vært mange ganger, det er både god og billig mat her. Vi har vært på flere av Jensen´s bøfhus i København, men liker det på Axeltorg best :)

Etter lunsj var det å gå tilbake til hotellet for å få på mer klær, da det var blitt kaldere. Vi gikk etter det til Vesterbro Torv, hvor vi ble sittende på Cafe Obelix, lenge. Det å gå nedover Vestebro gade er veldig koselig, og her er det færre turister. På lørdag ettermiddag er det stort sett bare dansker som sitter rundt på Vesterbro Torv.

Etterhvert gikk turen fra Vesterbro torg mot Rådhusplassen og Strøget. På rådhusplassen var det konsert, så da satte to damer i sin beste alder i gang med å danse. Hovedtyngden av de som var der var rundt mine barns alder, eller yngre. Når jeg fikk se en film snutt av hvordan jeg danset, bestemte jeg meg for at det der gjør jeg aldri igjen. Digger å danse, men jeg er jo snart femti år og burde holdt meg langt unna hip hop eller gud hjelpe meg hva det var jeg holdt på med.

Vi avsluttet kvelden på The Irish Rover, her er det som regel levende musikk i helgene. Da er det ofte en som spiller gitar og synger, og byr på seg selv. Vi opplever ofte veldig god stemning på irske puber, og når stemningen er bra blir vi gjerne værende noen timer :)

Søndag var det å sjekke ut, og begynne på veien hjem. Det ble noen noen fine dager i København, sammen med noen jeg setter veldig stor pris på :)  Vi har vært flere steder vi ikke har vært tidligere :) Fortsatt er det mange plasser, bygninger, parker med mer jeg har lyst til å se, så det blir helt sikkert flere turer til København i årene framover.