Rundtur i Norefjell og Eggedalsfjella 01.08.14. Høgevarde, Gråfjell og Donkeliåsen

Målet for gårsdagen var Ranten og Rantehønna (Rantehorna) 1419 moh, men før vi skulle dit hadde vi bestemt oss for å gå til Høgevarde for å se om reinflokken fortsatt var der.

Vi gikk fra hytta i retning Istjenn, når vi var ved søre Istjenn gikk vi over første brua, og fulgte merket sti til vi kom til veien.

Vi fulgte veien mot Istjennsetra, og tok av siste vei til høyre, før bommen. Fulgte denne veien til enden, for å komme til stien som etterhvert kommer inn på merka sti fra Tempelseter mot Høgevarde, Gråfjell med mer.

Vi fulgte Tempelbekken oppover til krysset ved Raudmyra, her skiller stien seg til Høgevarde og mot Gråfjell.

Da vi hadde passert krysset ble vi enige at det var tid for litt lunsj, klokka nærmet seg 13, og vi fant ut at vi ikke orket å gå til toppen før vi spiste. Siden det blåste mer her, gikk vi bort fra stien for å finne oss en plass i le. Vi spiste, og kosa oss i sola en halv times tid før vi gikk videre.

Fra der vi spiste, ble vi enige om å gå rett oppover mot Høgevarde og ikke tilbake på stien, vi gikk litt på kryss og tvers før vi igjen kom inn på en sti som førte til toppen.

Når vi kom til Høgevarde 1459 moh, blåste det veldig og det var skikkelig surt. Vi skrev navna våre i boka til Eggedal IL, og jeg fikk tatt noen bilder.

Vi gikk over til den andre siden for å se om reinflokken fortsatt var der den sto på mandag, det var jo det som var målet for turen til Høgevarde. Den gang ei.....vi så ikke en eneste rein. Da var det bare å begynne å gå nedover for nytt mål......Ranten. Vi valgt å gå en annen sti enn den vi vanlig går, og igjen begynte vi å gå på kryss og tvers. Jeg tok etterhvert noen bilder av tilbakelagt strekning, med Høgevarde i bakgrunn. Da hadde vi passert Raudmyra på motsatt side av det vi pleier.
Når vi kom hit, fant vi ut at vi hadde gått litt lenger enn vi hadde planlagt, så isteden for å gå til Ranten, bestemte vi oss der og da for å gå til Gråfjell. Da bar det oppover, og nedover og oppover osv osv. Vi brukte nesten to timer fra Høgevarde til Gråfjell, vi gikk stort sett utenom stien og noen av skråningen var i overkant bratte ;) Gråfjell er den høyeste toppen i distriktet med sine 1466 moh.

Vi fikk skrev oss inn i boka til Eggedal IL her også, og tok noen bilder før vi valgte løypa vi skulle gå nedover. Vi var enige om å følge skiløypa mot Fiskeløysnigen et stykke.

Vi gikk ikke lenge langs skiløypa før vi bestemte oss for å skrå nedover, mot Donkelitjenn. Det ble bratt nedover, og noen steder måtte vi gå i sikk sakk, jeg har tatt bilder både nedover og den tilbakelagte strekningen vi har gått.

Nede ved Donkelitjenn ser vi plutselig to rein på den ene toppen. Så nok en gang endrer vi mål, og går i retning Donkliåsen i stede for den enkleste veien til Steinveggvatnet.

Da vi var på vei oppover mot Donkeliåsen, så vi to rein på den siden vi skulle gått. Jeg ble i tvil om hvor vi skulle fortsette, for det ene var en omvei....men, så klart tok vi den. Da fortsatte vi på vei opp til Donkeliåsen som ligger på 1256 moh. Vi var her klokka 17.15, og da var det å nyte en fantastisk utsikt og få i seg noe påfyll av turmiks og brus.

På nytt skulle vi velge en vei nedover, og det var igjen å prøve seg frem. Vi hadde peilet oss retning mot Holmvatn og etterhvert Stenveggvatnet.

På vei nedover gikk vi plutselig på et gevir, riktignok ikke fall gevir, men min Kjære ville ta det med seg. Hver sin lyst.....gå å bære på et gevir i nesten to timer.....

Vi så fortsatt to rein som var på en topp et stykke fra der vi gikk, det virket som de hadde parkert der. Selv om de var et stykke unna, er det alltid fint å se dyr som ferdes fritt.
Det var bare å fortsette å gå, og vi gikk og gikk nedover, bortover over bekker, i kratt, i einerbærbusker, fra stein til stein, over myr med mer. Det ble en del utfordringer og nå begynte det å kjennes i beina også. Endelig kom vi frem til Steinveggvatnet, og da var jeg fornøyd, for nå kunne vi følge merket løype hele veien tilbake til Istjenn.

Min Kjære gikk fortsatt å bar på geviret han skal henge på boden.....ja, ja han om det. Vi hadde fortsatt rundt en time til å gå, så vi tok oss en pause og hver vår kopp varm kakao og delte en kvikk lunsj. Vi har alltid med litt ekstra i sekken når vi ikke helt vet hvor turen går, eller hvor lenge vi kommer til å være på farten.

Så var det å gå videre, endelig fikk vi dagens mål, Ranten, på mer riktig side igjen, og vi var ikke langt fra Urdenatten og Istjenn.

Vi gikk merket løype et stykke langs Istjenn før vi valgte nok en gang å gå på utsiden av stien. Vi kom til søre Istjenn og valgte da å følge stien / Jelleelva ned til hytta. Legger ved de to siste bildene jeg tok på turen. Her har vi passert Istjenn og skal begynne å gå nedover, og vi har en halv time igjen av turen.

Vi var tilbake på hytta kl 19.30, da hadde vi vært på farten i 8.5 time, og vi hadde tilbakelagt 25 km. Vi hadde gått på kryss og tvers i Norefjell og Eggedalsfjella. Det var mye skyer og kunne fort ha begynt å regne, men vi var heldige med været og det er så klart en bonus. Det blåste, verst var det på Høgevarde og Gråfjell, ellers gikk det også veldig greit. Det ble en fin, men forholdsvis hard tur. Vi hadde i løpet av sommeren eller ettersommeren planer om å gå til Høgevarde, Gråfjell, Donkliåsen med mer. I sommerferien hadde vi kun planer om å gå til Drotninggutunatten og Ranten. Dagens mål Ranten, ble aldri noe av, men til gjengjeld gikk vi flere av de andre målene vi hadde tenkt oss utover. Vi får satse på at vi kommer oss ut på tur igjen snart, og da er målet helt kart Ranten:)