Nyttårsforsett......hvordan går det ?

Nå har det snart gått en måned siden nyttår, og mange har brutt nyttårsforsettet sitt. Det er mange som har nyttårsforsett, og noe går igjen. For de fleste dreier det seg om helse og livsstilsendringer. Når det gjelder nyttårsforsett tenke jeg;
  • Er det noe du selv har hatt ønske om å endre, eller er det noen som har dratt deg med ? 
  • Har du fått kommentarer eller slengbemerkning om noe ved deg , som gjør at du ønsker å endre ? 
  • Er det du selv som tenker du skal slutte eller begynne med noe, eller er det andre som mener det på din vegne ? 

Når det skal gjøres endringer i livet, fungerer det ikke om andre ønsker noe for en annen person. Det kan hjelpe som en start på en ending, og en motivasjon........Derimot er det den enkelte som selv må ønske en endring for å klarer å gjennomføre. Tenkt nå etter;
  • Er det noe du har brått bestemt, eller noe du har tenker på en stund ? 
  • Hvor mye har du jobbet med hva som er årsaken til at du ønsker endringen ?
  • Er det noe du har sagt til andre at du skal endre f.eks. slanke deg, slutte å røyke, begynne å trene, eller annet ? 
Uansett hva som er din grunn, om det er gjennomtenkt eller ei, så er det viktig å tenke.....Hva er årsaken til at du ønsker en endring ?....og....Hvordan skal du planlegge for å gjennomføre endringen ? Dette er lurt å jobb med....for at det skal bli en suksess for deg. 

Når jeg skal gjøre en endring tenker jeg gjennom hva som er grunnen til at jeg ønsker endringen. Jeg kan lage meg noen kortsiktige og langsiktige mål, som jeg kan ta frem de dagene det er tungt eller jeg ikke er motivert. For å finne ut om en er klar for å gjøre endring, er det mange modeller som kan brukes, den aller enklest er å lage en liste med fordeler og ulemper.  

Her er et eksempel på hva jeg ønsket å endre på, som jeg startet med rett før nyttår.
Målet mitt er å klare å gå på ski og få til noen fjellturer i løpet av 2016. For å få til det må jeg begynne å bevege meg, og da lagde jeg meg mål om å komme meg ut på tur 30 minutter eller mer daglig for å bedre formen. Turene sin lengde og intensitet avhenger av dags form, men noe klarer jeg hver dag. Med denne typen mål...Livsstilsendring...kommer det gjerne flere positive endringer ved siden av det du har fokus på.

Ut på tur;                                                        Ikke på tur;
Bedre formen                                                 Dårlig form
Bruke musklene                                             Dårlig kondis
Jobbe med kondis/ pust                                 Passivitet/ havner på sofaen 
Forbruker kalorier                                          Lite energi 
Ut i luften                                                       Lite frisk luft
Bruke sansene                                               Kaldt / dårlig vær
Energigivende                                                Må prioritere andre ting
Glede                                                             Vanskelig å komme seg ut igjen etter jobb
Kan gjøres når som helst 
Kan gjøres hvor som helst
Har utstyr og klær


Listen kan bli så kort eller så lang du vil, du kan stryke over eller legge til underveis. Har du mest ulemper, er det ikke sikkert du er motivert for endring akkurat der og da. Men det kan være begynnelsen på en tanke om at du ønsker å gjøre en endring. Det kan være lurt å ha denne listen lett tilgjengelig, for da ser du hva som er din motivasjon. Jeg har brukt denne og tilsvarende lister i mange år, når det er noe jeg har ønske å endre. Det kan være greit at de kortsiktige og langsiktede målene kommer tydelig frem.

Årets første skitur 

Jeg har hold på med mitt mål, ut på tur, i en måned, og jeg merker at det er skjedd noen endringer på denne tiden. Jeg har bedret kondisen, føler meg i bedre form enn på lenge, har fått mer energi og gått ned noen kilo. Jeg kjenner det er veldig bra for meg å gå turer i skauen eller på fjellet, for jeg får brukt sansene og det blir terapi for meg. Jeg har vært på noen korte ski turer og det gikk mye bedre enn fryktet. De dagene som formen er elendige, eller kroppen verker som et sant helvete, blir det korte turer, også under 30 minutter som er målet for hver dag. Isteden for å irritere meg over det, har jeg begynte å tenke.....så bra.....jeg kom meg tross alt ut på en liten tur.

Her gikk det ikke helt som planlagt 
  

Jeg vet at alle klarere å gjøre endringer i livet.  Det vesentlige er å være motivert og ha tenkt gjennom hva om er årsaken til å gjøre endringen. I tillegg er det viktig ha mål og planlegge hvordan du skal gjennomføre, for å klare å gjøre nettopp den endring som er viktig for deg.

Jeg ønsker deg en fin onsdag :) Håper du har en bra dag, og at du er fornøyd med hvordan du har det i ditt liv. Hvis det er noe du ikke er fornøyd med, er det bare du som kan gjøre de endringene som må til. For..........

Hvis du ikke forandrer noe, 
vil ikke noe forandre seg.

Kommentarer