Tankenes kraft

Etter en helgen med yoga, pust, meditasjon med fokus på meg selv, fikk jeg mange nye tanker. Jeg liker å si at jeg er optimist og tenker positivt. En ting er å si det, en annen ting er å være det. Foredraget vi hadde, en snau time, fikk meg til å tenke.....Dette har jeg jobbet mye med tidligere og jeg kan metodene, hvorfor ikke ta det i brukt ? Mental trening, mindfulness, kognitiv terapi, og annet syntes jeg går mye ut på de samme, det brukes kanskje noe forskjellige tilnærminger og forklaringer, men jeg tenker det er mye likt . Det kan godt være at det ene bygger på det andre, men det har jeg satt meg for lite inn i til at jeg kan si noe om. Uansett, dreier det seg om mye å være tilstede i seg selv, og ha fokus på tanker, følelser og handlinger, og hvordan håndtere disse på en hensiktsmessig måte.

Over en lengre periode har jeg latt små ting bli store, og jeg kjører hodet mye mer enn jeg burde. Når disse små bagateller blir enorme, er det fort gjort å tenke meg ned, og jeg opplever at det jeg sier og gjør blir feil. Når jeg har det sånn er det alltid vanskelig å snu tanken, og jeg må sparke meg ekstra hard bak for å komme igang med det som er bra. 

For meg fungerer det godt å gå tur, jeg går for å holde meg i aktivitet, men kanskje det er aller mest positivt....mentalt. Når jeg går i skaugen, langs vann, på fjellet eller andre steder hvor det er ro, settes settes sansene igang. Da opplever jeg ikke det fysiske i størst grad, men jeg har mer fokus på det jeg ser, hører og lukter og opplever. Når jeg virkelig får til det, og klarer å ha fokus på her og nå, får jeg en veldig god følelse og det er helt vidunderlig. De følelsene har jeg ikke hatt så mye i den senere tiden, jeg har vært sliten, hatt vondt i kroppen, følt meg nedstemt/ lei meg, hatt liten energi.....jeg har rett og slett kommet inn i en ond sirkel. 

Jeg tror det var kjempeviktig for meg å være på yogaweekend akkurat nå, for jeg trengte et spark for å komme meg ut av det jag har gravd med ned i. Deler av fredag og før frokost lørdag var formen dårlig, og da var ikke tankene de beste. Jeg følte meg utenfor, ikke fordi jeg ikke ble inkludert, for det ble jeg, men fordi jeg lagde meg negative tanker om meg selv. Jeg hadde den senere tiden vært mye inne og isolert meg veldig, og plutselig skulle jeg være sammen med 14 andre mesteparten av helgen.

Etter å ha fått sovet, fått en god start på lørdagen og til om med tatt sjøbad, skjedde det noe med meg. Jeg begynte å tenke mer positivt om meg selv og hvor mye bra jeg hadde gjort så langt. Det var godt å prate med de andre, og jeg inkludere meg selv i gruppen. Det var så god stemning og alle ville hverandre vel. Vi pratet om mye forskjellig og det var så hyggelig, men som vanlig blir det spørsmål om hva en jobber med. Da kjente jeg på en følelse av det å ikke lenger være en del av noe, for meg har dette vært sårt og vanskelig, for det er en viktig identitet. Jeg valgte å være ærlig på at jeg ikke lenger har jobb, og fortalte at jeg for tiden ikke er i form til å jobbe. Når jeg begynte å tenkte på det med jobb, klarte jeg å tenkte jeg har min identitet som vernepleier. I tillegg tenkte jeg at jeg fortsatt er samfunnsengasjert og har noe å bidra med. Dette var en god og nyttig erfaring, og tilbake til det med hvordan tenke. Her kunne jeg tenkt meg selv veldig ned, men jeg valgte å ikke gjøre det.

Jeg utfordret meg masse i helgen, og det gjorde noe med holdningen til meg selv. Tidligere hadde ikke dette vært noen utfordring for meg, for da tok  jeg alt på strak arm. De siste årene har det vært helt annerledes, og etterhvert har det meste vært utfordrende, og det vanskeligste har vært å komme ut døra. Jeg ønsker å finne en middelvei, for jeg ønsker ikke lenger å drive meg selv på samme måte som tidligere. Det jeg ønsker er å gjøre det som er positivt og bra for meg, får jeg til det.....kan det gi gode ringvirkninger.

Vi har alle valg, vi kan velge å tenke oss ned og bli der, eller vi kan velge å jobbe med det som skjer og forhåpentligvis komme oss opp. Som regel blir det som en berg og dalbane, opp og ned, men det går fint, for en må ta høyde for gode og dårlige dager. Om jeg kommer meg ut på tur to dager i uka, så er det bra, og det er det jeg må ha fokus på. Fokus skal ikke være på de dagene jeg ikke kommer meg ut. Klarer jeg å være på yoga en dag i uka er det flott og det skal være fokus, ikke det at jeg burde vært der flere dager. Her er det mange eksempler å ta av. Når vi snur tankene og klarer å tenke positivt om oss selv skjer det som regel noe. Jeg vet mange er drittlei å høre....." Det er barer å tenke positivt", men faktisk er det mye i disse ordene. Det er mange som er alt for gode på å tenke seg selv ned, det er ikke noe fare så lenge en snur før den ene negative tanken etter den andre kommer. Da er det fort å komme i en ond sirkel og det blir utfordrende å tenke positivt om seg selv. Det kan bli vanskelig å snu tankene og en blir sin egen verste fiende.

Jeg har ikke jobb, men hva så.....det er ikke verdens undergang. Jeg kan ikke lenger drive med hardtrening. men hva så.....jeg klar å gå turer og være på yoga. Jeg er ikke lenger så sosial som tidligere, men det går også fint, så lenge jeg har noe kontakt med noen. Det å jobbe med meg selv er det viktigste jeg kan gjøre akkurat nå, jeg ønsker å komme meg i bedre form fysisk og psykisk. For jeg ønsker å fungere bedre i min hverdag. Hva er det første jeg må begynne med.........Jo........Ha mer fokus på å tenke positive tanker om meg selv, og la vær å kjøre hodet på alt av små og store ting jeg ikke får gjort noe med. Lett ? Nei......men jeg kan jobbe med det, for tankenes kraft er viktig i forhold til hvordan jeg vil ha det. Det er kun jeg som kan gjøre endringer i mitt liv, og det er jeg som bestemmer hva slags fokus jeg velger å ha. Om jeg tenker meg selv ned eller opp, er mitt ansvar.

Det er helt greit at livet er som en berg og dalbane 
så lenge man ikke blir sitter fast i en loop. 
(Laila Oftedahl)


Tenk positive taker 
Si positive ord 
Gjør positive handlinger 
og det positive gror 
(Jon- Lasse Fjeld)


Da ønsker jeg deg en fin mandag. Håper du får en flott uke, denne siste uken i april. 


Kommentarer