Tålmodighet...utålmodighet....stress

Kanskje en liten forlengelse av det jeg skrev her om dagen, om multitasking. Jeg har i alle år vært forferdelig utålmodig og syntes mange mennesker har vært utrolig trege.....og næremest hatt lim i bakenden.........for ting har hatt så inn i helvete lang tid. Jeg har kjent på det i mange settinger og overalt, hjemme, jobb, butikker, offentlig transportmidler, i bilen, i køer osv. Det har vært mange muligheter oppigjennom årene til å få testet tålmodigheten, og det skal jeg love.....har blitt gjort. Nå har det ikke dreid seg om alle settinger, men i veldig mange.  

Hva er grunn til denne utålmodigheten ? Tja....det har jeg lurt på mange ganger, men jeg tenker for min del handler det om stress, og at jeg ofte skulle gjort noe helt annet og vært flere steder samtidig. Jeg har vel sett på meg selv om supereffektiv og har da opplevd de som er trege som motsatt av det jeg selv er. Jeg har stilt høye krav til meg selv, og hatt forventninger om at andre skal gjøre det samme. Jeg har ofte tenke at folk burde forstå, og har glemt at andre ikke kan lese tanken mine eller er i hodet mitt. Jeg tror jeg har vært en av de mest utålmodige jeg vet om. Det er noen få steder, som jobbing med brukere og pårørende, sammen med barn eller tilsvarende, hvor jeg har hatt større tålmodighet enn til vanlig. Jeg tenker de fleste er litt utålmodige i større eller mindre grad, og kan bli påvirket av det i dagliglivet.

Tenk deg følgende......Du står i kø på butikken, personen foran deg har handlet hele vognen full og har verdens beste tid. De ander kassene er det også kø i, så du må bare vente. Eller.....Du kjører bak en bil som kjører 10 - 20 kilometer under fartsgrensen, det kommer biler i mot hele tiden så du må bare ligge bak. Dette er to enkle hverdagslige ting som skjer stadig, og hvis dette er totalt uproblematisk for deg, er du nok mer tålmodig enn de fleste. Ut ifra egne erfaringer, hva jeg har observerer og hørt andre sier, er dette eksempler som gjør noe med oss.

Står du i kø på butikken og kommer for sent, er det fort gjort å legge skylden (om ikke annet i hodet ditt ) på personen som sto foran deg i køen. Du kan begynne å kjenne på en irritasjon fordi den andre er så treg, og at du nok en gang valgte feil kø. Det opplever vi i mange settinger og mange har veldig dårlig tid. Før regnet jeg dårlig tid til alt jeg skulle, så da var jeg avhengig av å ikke havne i kø, ikke kjøre bak en sinke, ikke komme på rødt lys for mange ganger, om så skjedde begynte jeg å få dårlig tid og kjente at stressfaktoren økte. For noen år siden leste jeg at vi er mest irriterte når vi kjøre bil, og da tenker jeg det går på utålmodighet. Ligger du bak en bil lenge nok, er det mange som til slutt tar en forbikjøring som ikke burde vært tatt, da usette en både seg selv og andre for fare. Til slutt tenker en ikke helt rasjonelt, og bare ser en mulighet til å komme seg ut av den ubehagelige situasjonene en opplever å være i, stresset har tatt overhånd. Dette gjelder i mange flere settinger og noen ganger gjør vi hva vi kan for å komme ut av ubehaget.

Når en blir utålmodig skjer det noe med kroppen og hodet. Irritasjon kan komme og pulsen kan øke, du kan bli stresset og det kan hende du puster fra brystet og opp. Dette er negative stresstegn som påvirke helsen om dette pågår over tid. For to år siden var jeg hos psykolog hvor vi jobbet med hva som gjorde at jeg lagde meg unødvendig stress, hva som gjorde at jeg ikke beregnet bedre tid, hva som fikk meg til å kave meg opp i så godt som alt jeg skulle. Han sa til meg at den måten jeg var på, gjorde at kroppen sto i alarmberedskap veldig mye, og over tid er ikke det bra. Etter at jeg jobbet med temaene stress, utålmodighet, rastløshet med mer hos psykologen, ser jeg hvor viktig det har vært for meg å roe ned. Nå skal det nevnes at vi er avhengig av noe form for stress for å reagere rasjonelt når vi står overfor farer, når vi skal prestere noe osv.

Jeg har gått mange runder med meg selv etter at jeg ble syk og måtte tenke veldig annerledes. Det jeg tidlige kunne gjøre i en fei og uten å tenke over det, må nå ofte planlegges ned til minste detalj. Jeg beregner god til til alt jeg skal, når jeg kjenner på utålmodighet prøver jeg å puste med magen så jeg roer ned. Jeg har i det siste flere ganger fått høre hvor tålmodig jeg er, og det er hyggelig. Jeg merker en endring, og det er veldig bra. Tidligere hadde jeg kaste garnnøster som har floket seg på gulvet for jeg hadde blitt så irritert, og til slutt hadde det havnet i søpla. Nå kan jeg sitte lenge i ro og løse opp folkene, og det går helt fint. Går jeg i feil kø i kassa tenker jeg at jeg at jeg gikk ikke i feil kø, for det var den køen jeg valgte og det går helt fint å vente på at andre gjør seg ferdig. Kommer jeg bak en sinke i trafikken, gidder jeg ikke lenger å bruker energi på det, da ligger jeg bak og kommer en mulighet så kjører jeg forbi om jeg ønsker.

Jeg har måttet ender meg, for jeg har ikke hatt noen valg. Når det gjelder dagens tema føler jeg meg veldig tilfreds når jeg merker jeg er tålmodig i situasjoner hvor jeg tidligere var utålmodig. Det at jeg har blitt bevist på hva utålmodighet gjør med meg, har vært med på at jeg har klart å endre. Jeg opplever meg ikke lenger som den superstressa Lillian, den person jeg var tidligere, og det er bare så utrolig deilig. Det å være tålmodig betyr å være mer tilstede i det jeg gjør akkurat her og nå, noe som er en kunst og som må jobbes med.

Du trenger mye tålmodighet for å lære deg å være tålmodig. 
(Stanislaw Jerzy Lec) 

Denne kluten er ikke den fineste jeg har strikket, men den jeg er mest stolt av å ha fått til. Jeg rakk opp så mye at jeg sikkert kunne strikket flere kluter, men den gikk ikke i gulvet eller i søpla, og siden jeg ikke ga opp klarte jeg det til slutt. 
  

Da ønsker jeg deg en fin dag, om du er utålmodig eller ei. Kjenner du på at du blir utålmodig fordi du kommer bak noen i en kø, eller andre burde være mer effektive eller lignende. Da kan det være lurt å kjenne etter om det øker pulsen din eller om det skjer noe med deg. Noen pulsøkinger og overfladisk pust gjør ikke, men hvis dette skjer mye og over tid kan det helt klart påvirke helsen i negative retninger. Negativt stress er roten til mye ondt.....og stress og utålmodighet gir mye av de samme symptomene ut ifra mine erfaringer.   

Ha tålmodighet med alle, spesielt med deg selv.
(Francois de Sales) 


Kommentarer

  1. Så sant så sant. Godt skrevet. Ønsker deg en fin helg videre.
    Klem
    Ellen s ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ellen :) Ønsker deg en fin søndag :) Klem

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.